«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد:

جزئیات دقیق میدانی از درگیری‌های بی‌سابقه در حلب

کدخبر: 2053758

بعد از تکمیل محاصره در جبهه شمال حلب و انقطاع کامل محور کاستیلو از سوی ارتش و نیروهای مقاومت، تروریست‌ها که عرصه را بر خود تنگ شده می‌دیدند با تشکیل یک اتاق جنگ مشترک بخش قابل توجهی از توان خود در سوریه را راهی حلب کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین » از مناطق عملیاتی در سوریه؛ از روز یک‌شنبه هفته گذشته و تقریبا چهار روز پس از تکمیل محاصره شهر راهبردی حلب توسط نیروهای متحد، تروریست‌های حاضر در سوریه که از وجوه متعددی با یکدیگر درگیر هستند و از غارت و کشتار یکدیگر هم ابایی ندارند طی اقدامی ابلاغ شده از سوی مسئولان جبهه تکفیری با ایجاد قرارگاهی مشترک گرد هم آمده و با کنار گذاشتن اختلافات، یکی از عجیب‌ترین نبردهای چند ساله گذشته در سوریه و حلب شکل گرفت.

بعد از تکمیل محاصره در جبهه شمال حلب در ریف شمالی و مناطق الیرمون و مزارع ملاح و انقطاع کامل محور کاستیلو(شاه راه امدادرسانی ترکیه به تروریست‌ها) از سوی ارتش و نیروهای مقاومت، تروریست‌ها که عرصه را بر خود تنگ شده می‌دیدند دچار یک بهم ریختگی و دگرگونی در حلب شدند و اختلاف نظر بر سر راه‌ها و گزینه های پیش روی آنها تا مرکز فرماندهی جبهه تکفیری‌ها در خارج از سوریه پیش رفت.

در شرایطی که برخی تروریست‌های تکفیری در محاصره معتقد به استفاده از عفو عمومی و تسلیم در برابر ارتش و مقاومت در حلب بوده و به دنبال ایجاد راهی برای ارتباط و قرار گرفتن در معابر امن دولت سوریه در حلب بودند ناگهان دستور عدم تسلیم و ورود همه جانبه برای نبرد با ارتش و نیروهای مقاومت از سوی اتاق عملیات فرماندهی حلب صادر شد.

شدت درگیری ها در حلب در حالی رو به افزایش رفت که برخی کارشناسان مسائل بین‌الملل معتقدند یکی از دلایل ورود همه جانبه و دیوانه‌وار تروریست‌ها برای نبرد با ارتش و نیروهای مقاومت و بازگشایی جبهه‌ای در جنوب غرب حلب علاوه بر مسائل نظامی و روانی در سازمان تروریسم تکفیری در سوریه، وجود فرصتی امیدوار کننده بود.

آنها به دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با همتای روس خود در سن‌پترزبورگ امید بسته بودند و برای همین هم بود که "حزب اسلامی الترکستانی" حاضر شد ده‌ها نفر را در اطراف دانشکده‌های توپخانه و تسلیحات هوایی در جنوب غرب حلب قربانی کند تا گذرگاه ناامنی به عرض ۹۰۰ متر و طول دو کیلومتر بگشاید. این گذرگاه از اطراف العامریه در الراموسه و دانشکده تسلیح ایجاد شد تا مهاجمان از خارج حلب به مناطق شرقی برسند و برخی از فرماندهان مهم آنها نیز از حلب بگریزند.

از سوی دیگر باید مدنظر داشت که معبر ایجاد شده در این منطقه جدا از مباحث تقابل تروریست‌ها با ارتش خبر از یک تقابل همه جانبه میان دو نیروی کلاسیک و بروز جنگی تمام عیار داشت. قریب ۵۰ تانک در جبهه‌ای هشت کیلومتری به همراه ده‌ها عامل انتحاری به ارتش سوریه حمله کردند که این هم نشان دیگری از این نوع جنگ بود.

از سویی دیگر ترکیه به عنوان یکی از عوامل و حامیان جدی در نبرد های جبهه‌های شمالی سوریه که از لاذقیه تا ادلب و حلب ایفای نقش می کند با شروع تغییر و تحول در جبهه حلب تغییراتی را در نوع پشتیبانی تروریست ها ایجاد و خدمات مضاعفی را برای تقابل در این استان سوریه در اختیار آنها گذاشت به طوری که به گفته منابع آگاه در کنار اتاق فرمان انطاکیه نیز قرارگاهی برای ارائه خدمات اطلاعاتی و رزمی و میدانی برای تروریست ها ایجاد کرد.

اعزام تعداد زیادی زره‌پوش در یک ماه گذشته از مرزهای ترکیه به سمت منطقه کفر حمره در شمال حلب و اقدام به تجهیز گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و نورالدین الزنگی از سوی ترک‌ها از دیگر اقداماتی بود که برای تقویت جبهه حلب صورت گرفت.

سیر تجهیز همه جانبه تروریست‌ها در حالی شیب صعودی به خود گرفت که حتی با محاصره کامل حلب که در هفته گذشته و در ادامه عملیات ارتش و مقاومت رخ داد کمک های همه جانبه از نیرو تا امداد و مهمات همچنان از سوی حامیان خارجی آنها از ادلب و گذرگاه باب السلام و با عبور از منطقه عفرین به سوی دار عزه نه تنها قطع نشد بلکه افزایش پیدا کرد.

"حسین حاتم" از اعضای اعلام مقاومت در سوریه در همین خصوص به خبرنگار «نسیم آنلاین» گفت که یکی از مهمترین دلایل حضور تروریست ها در جنوب و گشودن جبهه ای دو طرفه در جنوب غرب حلب نا امیدی آن ها در منطقه شمالی و ترس از ادامه و تثبیت محاصره و ناتوانی آن ها در کنترل و مدیریت بحران به وجود آمده در این شهر بود.

عضو اعلام مقاومت با بیان اینکه تروریست ها با مشاهده تکمیل محاصره در حلب دو گزینه را پیش روی خود داشتند که یکی تسلیم در برابر ارتش و مقاومت بود و دیگری جنگ برای عدم تسلیم که شاید به فک حصر حلب یا مرگ همه آن ها منجر شود.

در همین راستا در ساعات ابتدایی تکمیل محاصره اقدام خاص یا جدی از سوی آن ها رخ نداد و درگیری ها شکل طبیعی خود را می‌پیمود تا دستور عدم تسلیم و جنگی تمام عیار با ارتش و مقاومت در حلب از سوی سران تروریسم صادر شد.

وی ادامه داد: با گذشت چند ساعت از محاصره و ناامیدی در شمال و محور کاستیلو منطقه جنوب غرب حلب با دوهدف فک حصار و محاصره معکوس نیروهای ارتش و مقاومت در غرب حلب در دستور کار قرار گرفت و تروریست ها از دو جبهه داخلی و خارجی منطقه جنوب غرب حلب را مورد هدف قرار دادند. تروریست ها با توجه به سابقه عملیات در العیس و خان طومان و القراصی برداشتی اشتباه از منطقه داشتند و فکر میکردند به دلیل وجود ضعف دفاعی در این مناطق منطقه جنوب غرب کماکان از همین ضعف برخوردار بوده و میتوانند با فشار دوطرفه به این مناطق نه تنها فک حصر کنند بلکه حتی ورق معادلات حلب را به مفع خود برگردانند.

حسین حاتم با اشاره به شش حمله متوالی در حلب اظهار داشت: با شروع عملیات و تک های مکرر تروریست ها در جنوب غرب مناطق"عقرب"؛"الراشدین"،"مدرسه الحکمه"،"الخامسه"،"تل الموتی"، "تل احد"؛"تل المحبه"، "المشرفه"؛ "العامریه" و "القراضی" از بیرون شهر مورد حمله قرار گرفت و همزمان ظرفین مسلح داخلی تکفیری ها در داخل شهر حمله به مناطق "شیخ سعید" و "تل الزرازیر" را در دستور کار خود قرار دادند.

عضو اعلام مقاومت با بیان اینکه شدت درگیری ها در حلب در پنج سال گذشته بی سابقه بوده است گفت: با حملات و اعمال فشار دوطرفه در جنوب غرب حلب مناطق "الراموسه"، "شهرک 1070 "، "محطه المیاه" و "الحویز" و همچنین "دانشکده ارتش" شاهد شدید ترین درگیری ها بوده و نه تنها لحظه ای آتش در این مناطق قطع نشد بلکه هر دو طرف برای نهایی کردن نتیجه عملیات در حلب با یکدیگر با تمام توان به تنبادل آتش پرداختند.

وی در ادامه گفت: تکفیری ها عملیات شکست محاصره‌ حلب را تحت عنوان "غزوه‌ی ابراهیم یوسف" نامگذاری کردند، ابراهیم یوسف در سال 1979 میلادی در آموزشگاه توپخانه‌ی حلب سربازان وظیفه‌ی بدون اسلحه‌ی "علوی" را از سربازان "غیر علوی" جدا نموده و علوی‌ها را اعدام کرد که انتخاب چنین اسمی ریشه در فروپاشی روانی نیروهای تروریست دارد.

حسین حاتم با بیان اینکه درگیری‌ها در جنوب غرب باعث نابودی بیش از 30 درصد سازمان رزم تروریست ها و وارد آمدن خسارات جدی به ما بقی سازمان رزم و تشکیلات آن ها در حلب شد گفت: درگیری های حلب باعث شد نیروهای روسیه با شدت بیشتری و به شکل جدی تری به عرصه مقابله با تروریسم تکفیری ورود کنند و قریب به اکثر مقرهای امدادی و نظامی و لجستیکی تروریست ها در حلب و ادلب مورد هدف قرار گرفته و نابود شود.

عضو اعلام مقاومت با اشاره به پیام تروریست ها در خصوص عملیات سراسری در حلب عنوان کرد: تکفیری ها با اعلام عملیات سراسری چند هدف را از جمله تثبیث معبر راموسه و تعریض آن و انجام عملیات برای عدم تمرکز ارتش و مقاومت بر یک منطقه و محاصره غرب حلب دنبال میکنند.

وی ادامه داد: بعد نبردهای سنگین در جنوب غرب آنها تنها موفق به گشودن معبری کوچکی در راموسه شدند که آن هم با عملیات نیروهای مقاومت و ارتش بسته شد.در مدتی که این معبر باز بود نیز آنقدر مورد هدف توپخانه و بمباران هوایی قرار داشت که امکان استفاده از آن میسر نبود.اما تکفیری ها به دنبال تثبیت و تعریض این منطقه بودند تا بدین ترتیب با عمومی کردن محور عبور و مرور ساکنان داخلی فشار را از روی مردم داخل بردارند و به دلیل فشار محاصره با مخالفت داخلی رو به رو نشوند.

حسین حاتم ادامه داد: همچنین ایجاد معبری برای تامین نیرو و مهمات مسلحین داخل حلب برای عملیات همزمان نیاز بود که آنها قصد همین بهره برداری را از منطقه و معبر ایجاد شده از راموسه داشتند. انجام عملیات های فرعی و ایذایی برای عدم تمرکز ارتش بر یک منطقه از دیگر اهداف ستفاده از معبر راموسه بود که این موضوع نیز با شکست مواجه شد.

عضو اعلام مقاومت با اشاره به درگیری های بی سابقه در حلب و شدت وحشتناک تبادل آتش در میدان های عملیاتی و همچنین اقدام جنون آمیز تروریست ها در مناطقی چون شهرک 1070 و الراموسه و دانشکده جنگ اظهار داشت: بعد از شروع درگیری‌های حلب آشکار شد که حلب نه میدان درگیری میان مخالف و دولت سوریه بلکه میدان جنگ قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و تروریست‌های چند ملیتی با ارتش سوریه بوده به طوری که به گفته القاعده و شبکه های رسانه ای منتسب با این مجموعه تروریستی درگیری‌های حلب شدیدترین و خطرناک‌ترین و طولانی‌ترین جنگ در تاریخ پنج سال جنگ سوریه بوده است.

وی در ادامه گفت: بعد از بروز و ظهور حملات تروریستی در اروپا سرویس‌های امنیتی اروپا در گزارشی اعلام داشتند قریب به 360 هزار تروریست خارجی با 93 ملیت برای جنگ با سوریه از ابتدای درگیری‌ها وارد این کشور شده‌اند که بیش از 75 درصد این افراد در حلب مستقر شده‌اند که این هم به ویژگی‌های حلب و اهمیت آن بر می‌گردد.

در نتیجه و بنابر این آمار مشخص است که با محاصره تروریست ها حامیان آنها از هیچ تلاشی حتی با استفاده از سلاح های نامتعارف توسط گروه نورالدین الزنگی و امثالهم مضایقه نمی کنند تا این پتانسیل و اهرم فشار با کلی هزینه تسلیم ارتش شود.

حسین حاتم با اشاره به افزایش درگیری و دخالت همه پتانسیل تروریست های تکفیری در جبهه شمالی برای نبرد حلب گفت: برای همین استفاده از عفو عمومی وگذرگاه‌های امن و مذاکره با ارتش و دولت سوریه و از این قبیل واکنش ها در دستور کار قرار نمی‌گیرد و عدم تسلیم تروریست ها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که وزیر خارجه آمریکا خواستار پایان جنگ و محاصره در حلب از سوی روسیه و سوریه در سازمان ملل می‌شود و حتی به این محدود نشده و به ترکیه سفر می‌کند.

عضو اعلام مقاومت با بیان اینکه اطاق عملیات سعودی، صهیونیستی، ترکی با آنالیز شرایط حلب نه تنها باعث شد عفو عمومی و گزینه‌هایی از این قبیل را تروریست ها از دست بدهند اظهار داشت: حامیان و سران تروریسم تکفیری با گشایش جبهه‌ای در جنوب به نوعی خواستار این موضوع بودند که جنگ را در این استان به یک توازن برسانند و با این هدف جنوب غرب درگیر چنین جنگی شد که مقاومت با رعایت سه شاخص مهم از جمله جلوگیری از تلفات انسانی و غیر انسانی و گرفتن تلفات حداکثری از دشمن و شناسایی جبهه و انهدام مواضع و پتانسیل نیروی انسانی دشمن با آتش توپخانه و نیروی هوایی و تکمیل محاصره شهر نبرد را در حلب کنترل و مدیریت کرد. وضعیت جبهه حلب و بازیابی دوباره نیروها و تسلیحات بیانگر آن است که تروریست‌ها نتوانستند اهداف قابل توجهی را به دست آورند و تنها معبر باز شده در الراموسه نیز بار دیگر بهتصرف نیروهای مقاومت درآمد.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: مشخصاً جنگ از دو شاخص آفند و پدافند تشکیل شده و هر کس مصمم‌تر مقاومت کند و مقاوم‌تر باشد پیروزی نهایی از آن اوست که ارتش و مقاومت به عنوان مصداق کامل نیروی مقاوم و مصمم میتواند پیروزی بلامنازع این جنگ باشد.انشاالله.

ارسال نظر: