گزارش ویژه «نسیم آنلاین» از پشت پرده مذاکرات سیاسی و اعلام آتش‌بس در سوریه؛

آتش‌بس؛ هدیه ویژه آمریکا به تروریست‌ها/ القاعده تغییر چهره می‌دهد؟

کدخبر: 2025790

یکی از مسئولان تبلیغات مقاومت در سوریه با اشاره به شعله‌ور شدن دوباره آتش جنگ در این کشور گفت: معتقد نیستیم تروریست‌ها قبل از آتش‌بس نابود شده بودند، اما اگر کمک‌های آمریکا و اعراب منطقه در جریان مذاکرات سیاسی نبود، مطمئنا بسیاری از گروه تروریستی قادر به بازیابی دوباره خود نبودند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از سوریه؛ روز 27 فوریه گذشته (هشتم اسفندماه 94) طرح برقراری آتش‌بس حاصل از گفتگوهای سیاسی چندجانبه؛ در سوریه اجرایی شد. طرحی که در خلال اجرای آن طرفین درگیر با دولت و ارتش سوریه به دو گروه معارض و تروریست تقسیم شده، و برهمین اساس آتش‌بس در مناطق درگیری دولت با معارضین برقرار و مناطق اشغالی تحت تصرف تروریست‌های القاعده و داعش در جریان اجرای این طرح مستثنی شدند.

اجرای این طرح آتش‌بس که از همان ابتدا "اما و اگر"های فراوانی را به همراه داشت نهایتا با تزلزلهایی در مناطق گسترده‌ای از سوریه اعلام و هدف از اجرای آن نیز ادامه گفتگوهای سیاسی برای رسیدن به راه حل بین دولت و معارضین و نهایتا نابودی تروریسم در سوریه اعلام شد. بسیاری از کارشناسان بویژه کارشناسان نظامی و سیاسی نزدیک به جریان مقاومت در این بین از جمله افرادی بودند که از همان روزهای انجام گفتگوهای سیاسی و در دستورکار قرار گرفتن طرح آتش‌بس با ساز و کاری که بخش اعظم آن پیشنهاد غربی‌ها بود، آینده مبهمی را برای آن متصور بودند و اعتقاد داشتند که این مدل اجرای آتش‌بس نهایتا می‌تواند به تغییر استراتژی تروریست‌ها منجر شده و حتی فضای تنفس و تجدید قوا را نیز پس از سلسله شکست‌های شمال و جنوبی برای آن‌ها فراهم کند. اما این پیش‌بینی و آینده‌نگری کارشناسان نظامی جریان مقاومت؛ نهایتا پس از گذشت چند روز از اجرای طرح آتش‌بس به صورت ویژه‌ای به وقوع پیوست؛ و نیروهای میدانی در سوریه مشاهده کردند که تروریست‌ها از قِبَل آتش‌بس فرصت حیات دوباره یافته‌‌اند و با برنامه‌ای جدید در بیش از 11 محورعملیاتی درگیری خود را در آغاز کرده‌‌اند.

اما ماجرا از این قرار بود که گروه‌هایی که در طرح آتش‌بس با حمایت آمریکا و اعراب به عنوان "معارض" شناخته شده بودند و در میدان عمل از متحدین جدی "القاعده" به شمار می آمدند، نسبت به سازماندهی مجدد سازمان رزم خود اقدام کردند و با جذب نیرو و هماهنگی ویژه با القاعده و داعش، آماده پیوستن به خطوط درگیری در سوریه در مناطق تحت آتش‌بس شدند.

این فعالیت‌های تاکتیکی در شرایطی رو به افزایش گذاشت که آرایش خطوط جبهه مقاومت در دوران آتش‌بس در حالت پدافندی قرار داشت و لذا با آغاز درگیری‌ها از سوی تروریست‌ها جریان مقاومت مجددا مجبور به تغییر سریع آرایش خود به شرایط ما قبل آتش‌بس و ایستادگی در مقابل حملات و درگیری‌های مجدد شد.

در این بین و پس از گذشت قریب به 45 روز از اجرای طرح آتش‌بس، مهمترین خبرهای بحران سوریه معطوف به "اعلام اتحاد معارضین با القاعده و داعش" و همچنین آغاز درگیری‌ها در مناطق اجرای آتش‌بس است. نقض آتش‌بس در 11 محور مختلف در سوریه خبری است که در روزهای اخیر، واقعی بودن تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان سیاسی و نظامی جریان مقاومت را حکایت می‌کند و آینده‌ای مبهم همراه با ایجاد درگیری مجدد در بسیاری از مناطق سوریه از حلب تا لاذقیه و از دیر الزور تا ریف‌جنوبی دمشق را ندا می‌دهد.

در این شرایط و پس از پیچیده شدن شرایط جنگ در سوریه و درهم آمیختگی مذاکرات سخت سیاسی با تحولات میدانی، "احمد الحسین" از کارشناسان مسائل منطقه و از مسئولان تبلیغات در سوریه در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین» تاکید می‌کند که تروریست‌های چند ملیتی در سوریه این روزها با هماهنگی آمریکا در طرح آتش بس به عنوان "معارض" معرفی شده‌اند و این اتفاق نیز هدفی جز جلوگیری از نابودی گروه‌های تروریستی تحت حمایت غرب و سعودی‌ها نداشته است.

به گفته احمد الحسین اجرایی شدن آتش بس در سوریه می‌تواند در ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گیرد، اما نکته حائز اهمیت محصول و نتیجه عمده اجرای این طرح است. اینکه تروریست‌ها را معارض یا میانه رو بخوانیم تنها هدیه ای آمریکایی برای تروریست های سوریه بود که محصول آن بر افروختن شعله های آتشی فراگیر است که از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق جبهه های سوریه را در بر گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه "قبل از پرداختن به جزئیات شروع مجدد جنگ از سوی تروریست‌ها باید پرده از یک دروغ بزرگ برداشت" گفت: در ابتدای نقض آتش‌بس در سوریه رسانه های غربی و سعودی به صورت ویژه از نقض آنش‌بس از سوی دولت و ارتش سوریه خبر دادند در صورتی که انتشار این خبر دروغ بزرگ مجموعه رسانه‌های وابسته به آمریکا و اعراب بود.

وی ادامه داد: در جریان تهیه و اجرای طرح آتش‌بس در سوریه، در اقدامی کاملا هماهنگ و برنامه‌ریزی شده، کلیه گروه‌های هم‌پیمان با القاعده یا داعش؛ از این دو مجموعه تکفیری-تروریستی اعلام برائت کرده و به سرعت با اعلام اتحاد با معارضین، در ذیل طرح آتش‌بس در سوریه قرار گرفتند و با این حربه تحت پوشش یک طرح سیاسی، اولا خود را از نقطه تمرکز آتش مقاومت خارج ساختند و ثانیا نسبت به بازسازی سازمان رزم خود و ترمیم وضعیت وخیم روحی و روانی نیروها بعد از شکست‌های پی در پی اقدام کردند.

احمد الحسین تاکید می‌کند که پس از گذشت چند روز از این وضعیت، اولین نقض آتش‌بس از سوی گروه‌های تروریستی متحد القاعده؛ با پرچم القاعده این سازمان تروریستی-تکفیری و در سه محور در ریف جنوبی حلب صورت گرفت.

این کارشناس نزدیک به جریان مقاومت با اشاره به اینکه اولین حملات از سوی همین گروه‌های معارض در مناطق "خان شیخون" ، "الحاضر" ، "خان‌طومان ، "برنه" و "العیس" و البته با پرچم القاعده انجام شد؛ افزود: این گروه‌ها بعد از تجدید قوا در این مناطق اقدام به عملیات کردند و در به سرعت پس از حملات اولیه، با فعال کردن محورهایی در "لاذقیه" و "درعا" تعداد محورهای درگیر در مناطق تحت آتش‌بس را به 11 رساندند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در اولین ساعات نقض آتش بس تروریست ها توانستند در بعضی مناطق رخنه کنند تاکید کرد:به دلیل هجمه نیروهای مسلح القاعده که با عناوین مختلف عملیات می‌کردند، تروریست‌ها پیشروی‌هایی هم داشتند اما توان اینکه بتوانند مناطق وسیعی را تصرف و تثبیت کنند را نداشته و تنها در بعضی مناطق خساراتی را به خط مقاومت وارد کردند و در نهایت به سبب حملات مداوم نیروهای مقاومت و ارتش سوریه؛ بدون پشتیبانی و مهمات مانده و بسیاری از مناطق را باز پس دادند.

احمد الحسین با بیان اینکه از وقایع مهم این دوره، انجام بیش از چهل نوبت حمله هوایی به بزرگراه حلب - ادلب به عنوان محور اصلی امدادی تروریست‌ها بود گفت: گروههای تروریستی متحد القاعده و ارتش آزاد در چند روز گذشته نیز حملات وسیعی را در جنوب حلب ترتیب داده‌اند که با شکست جدی مواجه شده و با تلفات زیاد موقتا عقب نشینی کردند.

احمد الحسین در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار «نسیم آنلاین» با اشاره به عملیات موفق نیروهای ارتش و مقاومت در حاشیه حلب و نابودی اتاق عملیات مشترک تروریست‌ها در حاشیه این شهر افزود: نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در یک اقدام تازه اتاق عملیات مشترک گروه‌های تروریستی در حومه حلب را هدف قرار دادند و این مرکز را نابود کردند. این اتاق عملیات مشترک در هتل «هرشو» در حومه حلب قرار داشت که در عملیات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت منهدم شد.

وی در ادامه گفت: مسیر "الحاضر" تا "فوعه کفریا" شاهد اجرای آتش سنگینی از سوی جنگنده ها و یگان های موشکی است و این آتش بار بدون توقف مواضع و مناطق تجمع تروریست ها را مورد هدف قرار می دهد.شدت اجرای آتش بر سر تروریست ها در حدی سنگین است که آنها به شدت در حال جابجایی و فرار به مناطق دیگر هستند و این در حالی است که آن ها متوجه این موضوع نیز هستند که به هر علتی اگر منطقه را خالی کنند مقاومت به سرعت پیشروی کرده و مناطق را از اشغال آنها خارج می کند، به همین علت یک درگیری داخلی هم در میان آنها شکل گرفته است.

احمد الحسین با اشاره به افزایش شدت درگیری ها در شمال حلب اظهار داشت: همانطور که ریف جنوبی حلب درگیر عملیات های سنگین از سوی هر دو سمت درگیری ها است شمال حلب نیز در منطقه حندرات عملیات های نسبتا سنگینی در جریان است.به احتمال زیاد اجرای عملیات در حندرات برای جلوگیری از جا به جایی تروریست ها به سمت جبهه جنوبی حلب است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه دروازه محاصره حلب یعنی از حندرات تا شیخ مقصود برای تروریست ها بسیار حیاتی است تاکید کرد: تروریست ها هیچ گونه ریسکی دراین منطقه نخواهند کرد در نتیجه نیروهای مستقر در این منطقه را به هیچ عنوان به جنوب حلب منتقل نخواهند کرد و در جبهه جنوب حلب یعنی تا فوعه وادلب قدرت نطامی کمتری خصوصا در بخش زرهی آنها شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه یکی از محورهایی که در پی این نقض آتش بس فعال شد جبهه جنوبی دمشق و درعا بود اعلام کرد: جبهه جنوبی دمشق همواره به دلیل هم مرزی با اردن و رژیم صهیونیستی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بر همین اساس یکی از محورهای فعال از سوی تروریست ها همین محور جنوب دمشق و جبهه درعا بوده است.مدتی است که در کنار ادامه درگیری های ارتش سوریه و مقاومت با تروریست ها نیز شاهد بروز درگیری های سنگین داخلی در میان گروه های تروریستی در این منطقه هستیم.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان با تاکید بر اینکه این آتشی که دوباره در سرتاسر محورهای عملیاتی شاهد آن هستیم هیچ گاه نابود نشده بود گفت: اگر کمک های آمریکا و دولت های تروریست منطقه نبود مطمئنا شدت درگیری ها در این ابعاد مشاهده نمی‌شد و این همه گروه تروریستی وابسته و مستقل از القاعده دوباره خود را بازیابی نمی‌کردند؛ چه برسد به اینکه موشک‌ها و مهمات بسیار زیادی نیز به دستشان برسد و این همه مهمات را بر سر مردم بی گناه بریزند.

ارسال نظر: