مدیرعامل اسبق بانک ملی: اقتصاد ایران با فرض تداوم تحریم‌ها برنامه‌ریزی کند

کدخبر: 953315

عبدالحمید انصاری در گفتگو با «نسیم» افزود: اگر دولت به دلارهای آزاد شده، فروش نفت و واردات تکیه کند آسیب‌‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می‌‌شود/ تزریق پول‌های آزاد‌ شده رفاه کاذب ایجاد می‌کند

عبدالحمید انصاری، مدیرعامل اسبق بانک ملی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به نتیجه مذاکرات اخیر ایران و 1+5 گفت: تمدید مذاکرات نفعی برای کشور به همراه ندارد و ما می خواهیم که ساختار تحریم ها کامل برداشته شود .

انصاری ضمن تاکید بر اینکه نباید توسعه اقتصادی کشور را به نتیجه مثبت مذاکرات وابسته کنیم، اظهار کرد: مقامات ارشد نظام و مسئولان از روز اول به تیم مذاکره کننده و مسئولان دولتی تذکر دادند که مبادا کسی اشتباه کند و توسعه اقتصادی را موکول به نتیجه مثبت مذاکرات کند؛ زیرا ما در بدترین حالت و در صورت عدم توافق به جایگاه اول خود بر میگردیم و با سرعت بیشتری شروع به ادامه غنی سازی خواهیم کرد و در مدت کوتاهی اورانیوم مورد نیاز خود را نیز جایگزین می‌کنیم .

وی افزود: ما حامی برداشته شدن تحریم هستیم اما اینگونه هم نیست که اگر تحریم ها برداشته نشود نتوانیم کاری از پیش ببریم .

مدیرعامل اسبق بانک ملی با بیان اینکه هم‌اکنون ما در بدترین و سخت‌ترین حالت اقتصادی هستیم و هیچ حالتی برای ما بدتر از این نیست، تاکید کرد: از این رو تمام امکانات و منابع کشور می‌بایست خودشان را آماده کنند تا با فرض باقی ماندن تحریم ها، منابع داخلی و استعدادهای برون‌زای اقتصاد کشور را بکار گیرند و این همان جوهره اقتصاد مقاومتی است .

انصاری وضعیت فعلی را بهترین فرصت برای شکوفایی اقتصاد مقاوتی دانست و به نسیم اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به این امر اشاره کرده‌اند اما متاسفانه مسئولان اجرایی به آن بی اعتنایی کرده‌اند و نتوانسته‌اند به خوبی از ظرفیت‌های فراوان داخلی استفاده کنند.

وی ادامه داد: البته مسئولان هم به این نتیجه رسیده اند که راه توسعه اقتصاد کشور برداشته شدن تحریم‌ها نیست و صحیح نیست که ما دلارهای نفتی آزاد شده را در سطح بازار بریزیم و یک رفاه کاذب کوتاه‌مدت برای عموم ایجاد کنیم و یک دل خوشی بی‌منطق و کودکانه را در جامعه تسری بدهیم و بعد از مدتی دوباره با رکود و تورم مواجه شویم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر فرض را هم بر این بگذاریم که همه تحریم‌ها نیز برداشته می‌شود، با این حال باید به دنبال یک اقتصاد شکوفا توام با اتکا به توانایی‌های داخلی و رشد و شکوفایی درون‌زا باشیم که ضمن توسعه و ارتباط با خارج امکا‌پذیر است. متاسفانه برخی فکر می کنند اقتصاد مقاومتی یعنی ریاضت؛ اما اینگونه نیست و بارها هم رهبری تاکید کرده‌اند که علاوه بر تقویت اقتصاد از درون، باید ارتباطمان را با دنیا نیز حفظ کنیم.

عبدالحمید انصاری در خصوص راه برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد به نسیم اذعان داشت: با توجه به شرایط فعلی دولت چاره‌ای جز استفاده از ابزارهای درون‌زای اقتصاد ندارد و اگر بخواهد متکی به دلارها و فروش نفت و واردات باشد آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می شود؛ در نتیجه این دولت ناگزیر به رفتن به مسیر اقتصاد مقاومتی است .

ارسال نظر: