اظهارات توهین‌آمیز غضنفری درخصوص اعضای مجمع تشخیص مصلحت

کدخبر: 2381338

رئیس صندوق توسعه ملی در اظهاراتی توهین‌آمیز مخالفت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص اجازه‌ی واگذاری میادین نفتی به صندوق را ناشی از حسادت و نفهمی دانستند

نسیم‌آنلاین: رئیس صندوق توسعه ملی در اظهارنظری عجیب مخالفت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه‌‌ی واگذاری میادین نفتی به صندوق توسعه ملی را ناشی از کج‌فهمی، حسادت، نفهمی و نگاه کمونیستی دانست.

غضنفری بنگاه‌داری صندوق را بهانه‌ی مجمع برای مخالفت با این مصوبه اعلام کرد.

رئیس صندوق توسعه ملی در ویدئویی که اخیرا در برخی از کانال های تلگرامی دست به دست می‌شد گفت: ما در برنامه هفتم آمدیم یک راهکار برد - برد را مطرح کردیم. دولت بیش از صد میلیارد دلار به صندوق بدهکار است و یک ثروتی به اسم میادین نفتی دارد. گفتیم میادین نفتی را در اختیار ما قرار بدهید و ما با کمک بخش خصوصی اینها را فعال کنیم. از نفتی که از این مسیر استخراج می شود سهم دولت را به عنوان طلب خودمان برداریم و طلب خودمان را با دولت صفر کنیم. 

غضنفری به مرور فواید این پیشنهاد پرداخت و گفت: اولا ناترازی که دولت با ما دارد از بین می‌رفت. ثانیا از میادین مشترک که کشورهای همسایه در حال تخیله آن هستند سهم خودمان را می بردیم. ثالثا بخش خصوصی فعال می شد. با صدمیلیارد دلاری که به صندوق می‌امد چقدر می‌توانستیم به بخش خصوصی وام بدهیم و چقدر صنایع کشور می توانستند از این منابع تازه بهره‌مند بشوند.

رئیس صندوق توسعه ملی افزود: در مجمع به دلایل مختلفی با این مخالفت شد. غیر از دلایل سیاسی که کاملا آشکار بود که وجود دارد، کج فهمی وجود داشت، نگاه‌های کمونیستی یا سوسیالیستی شدید وجود داشت. حسادت و نفهمی و همه چیزهایی که می تواند باعث شود که عمق یک پدیده را درک نکنیم{وجود داشت}. آخر سر به این بهانه که شما بنگاه‌دار می‌شوید مخالفت شد یا رای کافی نیاورد.

غضنفری این دلیل مجمع را بهانه نامید و گفت: درحالی که در خود آن مصوبه آمده بود که به شرط عدم بنگاه‌داری صندوق. یعنی ما گفتیم با دست بخش خصوصی این کار را انجام می‌دهیم. چون ما به عنوان صندوق کلا 100 نفر 150 نفر آدم هستیم. نه می‌توانیم در میادین برومی و نه می‌توانیم نفت استخراج کنیم. نه می‌توانیم اکتشاف کنیم. ما می‌توانیم با منابع بخش خصوصی را به حرکت وادار کنیم.  با خارج از کشور هم در تماس بودیم که آنها هم منابع خودشان را بیاوند و اهرم کنیم که منابع بیشتری وارد کشور بشود. حالا آن یک بحث تاریخی است که باید در زمان خودش بررسی بشود که آیا کاری که مجمع کرد خدمت بود یا خیانت که از نظر من به عنوان یک شهروند خیانت بود.

ارسال نظر: