چرا برای وام ازدواج صف ایجاد شد؟

کدخبر: 2381090
خبرنگار:

سوالی که این روزها بسیار شنیده می‌شود این است که مشکل پرداخت وام ازدواج چه زمانی حل می‌شود.

 

نسیم‌آنلاین: در این چندسال که زوج‌های تازه به تاهل رسیده از امکان استفاده از وام ازدواج برخوردار هستند همواره مسائل متعدی در مورد شرایط و مدت زمان  و مقدار و ... این وام وجود داشته است. از سال 1388 که این وام وارد شبکه بانکی کشور شد تا سال 1403 که در آن حضور داریم زوج‌های زیادی بعد از ثبت محضری ازدواج پیگیر این وام شده‌اند. اوایل شروع به کار سامانه وام ازدواج ۱۱ بانک دولتی وام ازدواج می‌دادند. این تعداد در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ بانک افزایش یافت.

در این سال‌ها وضعیت پرداخت این وام و مبلغ آن دچار تحولاتی شد. در برخی دوره‌ها رشد این وام با تورم همراه بوده است و گاهی هم رقم این وام ثابت و بدون تغییر ماند. برای مثال از سال 1388 تا سال 1395 این وام در حدود 3 میلیون تومان بود و بعد از آن تا سال 1397 به 15 میلیون تومان رسید.سال 1398 رشد این وام ادامه داشت و به 30 میلیون تومان رسید. چند سالی است که به واسطه‌ی نرخ بالای تورم دیگر امکان  متوقف کردن رشد این عدد وجود ندارد.

در این میان همیشه بانک مرکزی و مجلس برای اینکه مبلغ این وام چقدر باشد درگیری‌هایی وجود دارد. ناتوانی بانک‌ها در پرداخت این وام‌ها و تلاش بانک‌ها برای پایین نگه داشتن مبلغ وام یکی از درگیری‌های ثابت موضوع وام ازدواج بوده است.

براساس گزارش ایرنا :« گزارش عملکرد شبکه بانکی از حدود سال ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که مبلغ اعطایی وام از حدود ۱۲۰۴ فقره با مبلغی نزدیک به دو میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان به بیش از ۸۱۲ هزار فقره با مبلغی حدود ۲۴۹۰ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۴ رسیده است که در این پایان دوره مبلغ پرداختی تا سه میلیون تومان بود، اما این ارقام در سال ۱۳۹۵ که مبلغ وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد، جهش قابل توجهی دارد به گونه‌ای که در این سال بیش از یک میلیون فقره تسهیلات با مجموع مبلغ حدود ۹۸۷۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود».

میزان پرداخت وام ازدواج

 اکنون که در سال 1403 قرار داریم و براساس قانون هر زوج می‌تواند 300 میلیون وام ازدواج دریافت کند. شما اگر زیر 23 سال برای دختر و زیر 25 سال برای پسر سن داشته باشید، 350 میلیون تومان به هر کدام از شما وام می‌دهند. اما عجله نکنید. افزایش 67 درصدی وام ازدواج در سال 1403 فشار زیادی به بانک‌ها ‌آورد. به طوری که 196 هزار نفر در مرداد وام گرفتند ولی 300 هزار نفر جا ماندند و اسم‌شان در لیست انتظار قرار دارد.

وام ازدواج با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود و مدت‌زمان بازپرداخت آن ۱۰ سال، معادل ۱۲۰ ماه است. قسط وام ازدواج ۳۰۰ میلیون تومانی تقریبا ماهی دو میلیون و ۷۲۸ هزار تومان به اضافه کارمزد‌هایی است که سالی یک بار پرداخت می‌شود. همچنین قسط وام ازدواج برای دریافت‌کنندگان رقم ۳۵۰ میلیون تومان، به طور متوسط ماهی سه میلیون و ۱۸۲ هزار تومان برآورد می‌شود.  

همتی برای حل این مشکل در جلسه‌ای با مدیران بانک‌ها از ایده‌ی دادن اعتبار برای خرید لوازم خانگی به جای پرداخت کامل وام را مطرح کرد . ایده‌ای که به قول او باعث رونق تولید داخلی می‌شود و کار برخی زوجین که در دریافت تسهیلات عجله دارند را هم راه می‌اندازد. پیشنهاد همتی اما باب میل همه نبود و انتقادات بسیاری را در پی داشت.

بر اساس قانون بودجه، امسال معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات ازدواج در نظر گرفته شده که بر اساس برآوردها، با توجه به تعداد متقاضیان اعتبار بیشتری مورد نیاز است. مخالفان طرح پرداخت غیرنقدی وام ازدواج معتقدند همتی با این کار دارد از زیر مسئولیت خود شانه خالی می‌کند.

البته در صحبت‌های همتی تلاش‌های قابل تقدیری برای حل مشکلات وام ازدواج وجود داشت که نادیده گرفته شد. او در همین صحبت‌ها نسبت به سخت‌گیری‌هایی در مورد ضامن گلایه کرد. او  از آزادسازی پنجاه هزارمیلیاردی تومان از سپرده قانونی بانک‌ها توسط بانک مرکزی نیز خبر داده بود.

حالا مشخص نیست با وضعیت مالی بانک‌ها و درگیری‌های حزبی موجود درکشور چه بلایی سر متقاضیان این وام خواهد آمد. مردم تقصیری در این دعوا ندارند و ممکن است مدت‌ها معطل آن بشوند. به نظر می‌رسد ایراد اصلی در زمان تصویب بودجه در مجلس رخ داده است. جایی که باید دو طرف بر سر عدد وام با توجه به میزان منابع موجود در شبکه‌ی بانکی به جمع‌بندی می‌رسیدند و این قانون از فروردین ماه اجرایی می‌شد.

ارسال نظر: