آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بازماندگان از تحصیل را جذب کند

کدخبر: 2381300

نسیم آنلاین: رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان باید بصورت قانونی پیگیری شود گفت: فرصت دسترسی به آموزش، مهم‌ترین فرصت زندگی کودکان است و وزارت آموزش و پرورش موظف است تمامی تلاش خود را به‌کار گیرد تا این حق را برای کودکان فراهم کند. در سال‌های گذشته، بررسی‌های متعددی درباره کودکان بازمانده از تحصیل انجام شده است و به این نتیجه رسیده‌ایم که عوامل تأثیرگذار بر حضور کودکان در مدرسه به دو دسته آموزشی و مدرسه‌ای و عوامل خارج از نظام آموزشی تقسیم می‌شود.

 حکیم‌زاده از مشکلات ساختار آموزشی و تاثیر آن در ترک تحصیل کودکان گفت: عوامل آموزشی مدرسه‌ای شامل کمبود معلم و مدرسه هستند، در حالی که عوامل خارج از نظام آموزشی به مسائلی چون فقر اقتصادی و فرهنگی، تعصبات خانوادگی و مشکلات خاص مانند معلولیت‌های شدید مربوط می‌شوند. 

او  در ادامه گفت: حق آموزش یکی از حقوق اساسی شهروندان است و همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید در این زمینه وظایف خود را انجام دهند. وزارت آموزش و پرورش با فراهم کردن امکان ثبت‌نام در مدارس و اعزام معلم به دورترین نقاط کشور، در این راستا فعالیت می‌کند. در حال حاضر، چندین هزار مدرسه داریم که تعداد دانش‌آموزان آن‌ها کمتر از 10 نفر است و مدارس تک نفره تا پنج نفره نیز وجود دارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد عوامل خارج از ساختار آموزش که باعث ترک تحصیل می‌شوند اضافه کرد: در مواجهه با موانع اقتصادی، فرهنگی و مشکلات مشابه، آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بازماندگان از تحصیل را جذب کند. ما از همه سازمان‌ها درخواست همکاری کرده‌ایم. در دوره قبل نیز تقسیم کار ملی صورت گرفت و وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شد. نهادهای ناظر باید نظارت داشته باشند تا در جاهایی که لازم است، کودکان در مدرسه حاضر شوند.

 

ارسال نظر: