شناسایی ۶ هزار زباله‌گرد در تهران

کدخبر: 2381253

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری درخصوص وضعیت زباله‌گردی در تهران توضیحاتی ارائه کرد.

نسیم‌آنلاین: عسگر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستر در خصوص وضعیت زباله‌گردی در شهر تهران اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی ما در وزارت دادگستری موضوع زباله‌گردی است.

وی با بیان اینکه زباله‌گردی نقض کرامت انسانی، بهداشت عمومی و حقوق شهروندی است، از تلاش‌های مستمر وزارت دادگستری و شهرداری تهران برای مقابله با این معضل خبر داد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری تصریح کرد: با پدیده زباله‌گردی به شدت مخالف هستیم، این موضوع بستر بسیاری از آسیب‌های های اجتماعی است.

جلالیان ادامه داد: تاکنون ۶۰۰۰ زباله‌گرد در تهران شناسایی شده‌اند که از این تعداد، بیش از ۴۵۰۰ نفر ساماندهی شده‌اند. متأسفانه، بیش از ۸۰ درصد زباله‌گردها اتباع غیرایرانی هستند که بسیاری از آن‌ها اقامت غیرمجاز دارند.

وی تأکید کرد: هر زباله‌گردی که در سطح شهر مشاهده شود، بلافاصله جمع‌آوری شده و مدارک هویتی وی بررسی می‌شود. در صورتی که غیرمجاز باشد، تحویل مراکز و در نهایت از کشور اخراج می‌شود. عملکرد شهرداری تهران در ساماندهی موضوع زباله‌گردی جای تقدیر و تشکر دارد.

وی همچنین از شهروندان خواست که در مقابله با پدیده زباله‌گردی با شهرداری همکاری کنند. شماره ۱۳۷ برای گزارش حضور زباله‌گردها در نظر گرفته شده است و از مردم درخواست شد هرگونه فعالیت مرتبط با زباله‌گردی را به شهرداری اطلاع دهند.

جلالیان در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از این افراد توسط مافیای زباله استثمار می‌شوند و این افراد محتاج یا بی‌کار نیستند، بلکه می‌توانند با مراجعه به سازمان مدیریت پسماند شغلی شرافتمندانه به دست آورند. سازمان مدیریت پسماند مجوز استخدام ۵ هزار نفر نفر را دریافت کرده است.

در مرحله چهارم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران درمجموع ۲ هزار و ۴۵۸ نفر از سطح شهر جذب شدند که ۹۷۸ نفر از آن‌ها شامل معتادین متجاهر می‌شدند و هزار و ۴۰۵ نفر نیز بی خانمان و کارتن خواب لحاظ می‌شدند. حدود ۷۴ متکدی هم از سطح معابر و چهارراه های مطرح پایتخت جمع آوری شدند. از بین معتادین متجاهر ۸۴۴ نفر مرد و ۱۳۴ نفر زن بودند. در بین افراد بی خانمان نیز هزار و ۳۱۳ نفر مرد و ۹۲ نفر زن بودند. در بین متکدیان هم ۵۳ نفر آقا و ۲۱ نفر خانم بودند.

منبع: ايسنا
ارسال نظر: