اکثر جرایم سایبری مالی هستند

کدخبر: 2381233

نسیم آنلاین:  سرگرد جواد مختار رضایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در مورد جرایم سایبری مطالبی را بیان کرد. رضایی جرایم مالی را دارای بالاترین درصد در بین جرایم سایبری معرفی کرد و از سهم 70 درصدی این شکل از کلاهبرداری از جرایم سایبری خبر داد. او در ادامه اضافه کرد: بیش‌تر این جرائم کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز است. 

رضایی همچنین از برخی فعالیت‌های پلیس فتا برای پیشگیری از این جرایم گفت: پلیس فتا در مدارس و مساجد و بسیاری از اماکن در خصوص روش‌های پیشگیری از جرائم سایبری و همچنین ارتقاء فرهنگ سایبری به صورت چهره به چهره آموزش می‌دهد. 

وی در ادامه اضافه کرد: در این حوزه به صورت مستقیم روی تقویت زیرساخت‌های امنیتی و کاهش آسیب پذیری‌ها تمرکز می‌شود که اجرای رمز دوم پویا یکی از مصادیق آن است. جرائم در این حوزه بسیار بالا بود؛ اما با اجرای رمز پویا در شرایطی که به دلیل بروز کرونا شاهد افزایش خریدهای اینترنتی بودیم که بالتبع باید منجر به افزایش جرائم سایبری می شد، شاهد کاهش ۲۰ درصدی جرائم در این حوزه بودیم. 

رضایی با بیان چگونگی شکایت از مجرمین سایبری یکی از مهم‌ترین مسائل قربانیان این جرایم را برطرف کرد: مردم می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا و یا شماره تلفن۰۹۶۳۸۰ گزارشات و شکایات خود را در ۵ تا ۱۰ دقیقه اول پس از وقوع جرم به پلیس فتا ارائه داده تا بتوانند پول خود را به صورت موقت مسدود کنند. امسال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان پول سرقتی از طریق شماره تماس ذکر شده و سایر روش‌ها مسدود شد. در مجموع تمام پرونده‌های ورودی به پلیس فتا مورد بررسی قرار گرفته و اگر پولی در میان باشد، مسدود می‌شود. اما تصمیم مقام قضائی بسیار حائز اهمیت است و پلیس تنها ضابط قوه قضائیه است.

درنهایت او از راه‌های پیشگیری از این کلاهبرداری‌ها گفت، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا  توجه به اعتیار درگاه‌های پرداخت و عدم پرداخت بیعانه را نکات ضروری این حوزه دانست: یکی از نشانه‌های سایت‌های معتبر نماد اعتماد الکترونیک است و اگر فروشگاهی نماد اعتماد الکترونیک داشته باشد از امنیت بیشتری برخوردار است. برای خرید امن باید از سایت‌هایی خریداری کرد که نماد الکترونیک داشته باشند و اصالت آن را از طریق کلیک بررسی نمایند. همچنین جستجوهای ساده در مورد سایت یا فروشگاه، انتقال درگاه بانکی به دامنه شاپرک و پرداخت در محل در صورت عدم اعتماد به سایت، دیگر موارد لازم برای خرید امن است. 

همچنین مردم باید از واریز پول برای حساب شخصی افراد خودداری کنند: پلیس فتا در راستای همکاری با سازمان‌ها و سایت‌های خصوصی جلسات متعددی را برگزار می‌کند تا از وقوع آن پیشگیری کند. امروز پرداخت امن در سایت‌های ثبت آگهی ایجاد شده؛ اما به هیچ عنوان نباید به حساب اشخاص پولی واریز شود و همچنین افراد به هیچ عنوان به هر فروشگاه اینترنتی اعتماد نکرده و تا زمانی که کالا را دریافت نکرده و اطمینان حاصل نکرده‌اند مبلغی به عنوان بیعانه پرداخت نکنند.

ارسال نظر: