گزارش ویژه:: "فاجعه منا"، سنگ محک دیپلماسی دولت تدبیر؛ قفلی باز نشد!‬

کدخبر: 1028537

۵ روز از قتل‌عام صدها حاجی ایرانی می‌گذرد، لبخندهای دیپلماتیک روحانی و ظریف در نیویورک ادامه دارد، وزارت خارجه نمی‌تواند برای وزیر ارشاد ویزا بگیرد و وزارت کشور اجازه برگزاری یک تجمع اعتراضی را هم نمی‌دهد!

گروه سیاسی خبرگزاری «نسیم» - دمای قریب به 40 درجه صحرای عرفات و مشعرالحرام در روز عید قربان و مراسم رمی جمرات، ازدحام بیش از اندازه جمعیت زائران و بسته‌شدن برخی از راه‌ها و خیابان های عبوری حجاج به دلایل نامعلوم، زمین خوردن و زیر دست و پا رفتن و نهایتا تشنگی مفرط، همگی عواملی هستند که در حدود یک صد ساعتی که از فاجعه منا می گذرد به عنوان عوامل این حادثه هولناک معرفی شده اند .

مقام معظم رهبری در پی این حادثه سه روز عزای عمومی اعلام می‌کنند که بنا بر توصیف برخی شخیصت های سیاسی و مذهبی در کشور، اعلام عزای عمومی از سوی رهبری نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد و به منزله عزادار شدن حضرت ولی عصر(عج) است .

آیت الله خامنه ای حتی رویه درس های خارج فقه خود را که مدتهاست در تهران برگزار می شود تغییر می دهند و در جلسه اخیر آن، از کشتار حاجیان و فرافکنی مسئولان سعودی انتقاد شدیدالحنی می کنند.

این سه روز عزای عمومی در ایران بخاطر کشتار عظیم حاجیان در صحرای منا اگرچه امروز به پایان رسید اما هنوز داغ به دل نشسته از این مصیبت نه در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای مسلمان از بین نرفته است.

آمار کشته‌های ایرانی همچنان در حال افزایش است و تعداد مفقودین در حال کاهش هرچند که برخی شخصیت های سیاسی و خبرنگاران حاضر در مراسم حج ظاهرا مفقودانی هستند که هیچ اثری از آثارشان در منا و عرفات، مکه مدینه و حتی در لیست‌های بیمارستانی و سردخانه‌ای نیست.

دولت عربستان تا کنون مسولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است و کماکان تلاش می‌کند علت این حادثه را بر گردن بی نظمی زائران بیندازد . آنها میگویند همه شرایط همچون گذشته بوده و علت کشته شدند چند هزار نفر از حاجیان بی نظمی و حرکت برخی افراد بر خلاف جهت جمعیت بوده است!

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پی اعتراضات دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص فاجعه منا، دولت ایران را به سوءاستفاده سیاسی از این حادثه متهم می‌کند . او حتی درخواست دیدار محمد جواد ظریف را نیز نمی پذیرد. همچنان که در این بین و علی رغم تلاشهای دو ساله دولت یازدهم برای تلطیف فضا و برقراری ارتباط با ریاض، به وزرای ایرانی برای حضور در عربستان ویزا ندادند و بالاترین مسئول ایرانی مربوط به فریضه حج یعنی علی جنتی وزیر فرهنگ دولت تدبیر را پشت درب سفارت خود در تهران نگهداشتند.

هر چند که برخی اخبار بیان میکنند قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با تلاش های دیروز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که امیر کویت را واسطه قرار داده بود توانسته ویزای عربستان را اخذ کند و عصر امروز راهی این کشور می شود.

در تهران جنبش‌های مردمی و دانشجویی در اعتراض به بی کفایتی دولت آل سعود در تأمین امنیت زائران و نگه داری از حرمین شریفین آماده برگزاری تجمعی در برابر سفارت عربستان بودند که البته به علت عدم صدور مجوز از سوی وزارت کشور این تجمع لغو شد .

پس از این لغو اما اقدام خاصی برای پاسخ به نگرانی ها و اعتراضات مردمی مشاهده نمی شود، دولت ستاد هم تشکیل میدهد، سعید اوحدی پیگیر است و مدام با هر رسانه ای که تقاضا می کند مصاحبه می کند و گزارش می دهد اما همچنان از اقدام خاص و موثر دولت خبری نیست.

این اقدامات دولت از سوی کارشناسان در تهران انفعالی خوانده می شود. کارشناسانی که معتقدند روحانی باید در همان ساعات اولیه سفر و پس از مشخص شدن ابعاد حادثه به تهران باز می گشت و از نزدیک به این کشتار حجاج رسیدگی می کرد. این کارشناسان این روزها از ادامه دیدارهای رئیس جمهور و هیات همراه در نیویورک و لبخندهای دیپلماتیک او در دیدار با سران غرب ابراز ناراحتی می کنند و آن را بی حرمتی به جان سپردن حاجیان ایران در منی می دانند.

آنها معتقدند حتی بازگشت امشب رئیس جمهور به کشور که از سوی معاون ارتباطات رئیس جمهور زودهنگام و نیمه کاره رها کردن سفر خوانده می شود، تنها چند ساعت مانده به پایان برنامه از پیش تعیین شده سفر رئیس جمهور به نیویورک، و 5 روز پس از قتل عام حاجیان در منی، نه تنها زود هنگام نیست بلکه روغن ریخته ای است که نذر امام زاده شده است.

با این توصیفات، به نظر می رسد سیاست تنش زدایی دولت یازدهم پس از دوسالگی دولت، نه تنها بر کدخدا در راستای برداشتن تحریم ها اثری نداشته است بلکه بر زورگیران منطقه ای او نیز تاثیری نداشته است. کاهش قیمت نفت و حمله به یمن به کنار، سعودی‌ها امروز به علی جنتی هم ویزا نمی‌دهند!

خانواده های مغموم شهدا و جانباختگان منا اما به نظر می رسد همچنان به خود امیدواری میدهند که شاید اقدامی جدی از سوی دولت در پیش باشد.

ارسال نظر: