قیمت هر تن سیمان در بورس کالا امروز چقدر است؟

کدخبر: 2381103

اگر از فعالان حوزه ساخت و ساز هستید، حتماً می‌دانید که می‌توانید سیمان مورد نیاز خود را از بازار بورس کالا، تهیه و خریداری کنید. قیمت سیمان در بازار بورس به صورت رقابتی تعیین می‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به یکی از کارگزاری‌ها، به صورت آنلاین اقدام به سفارش و خرید سیمان مورد نیاز خود کنید.

در ادامه قصد داریم تا به بررسی قیمت سیمان در بورس کالا بپردازیم و اصلی‌ترین و مهم‌ترین عواملی که روی قیمت سیمان تأثیر گذار هستند را به شما معرفی کنیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

images_1727700012_66fa9c2c434e5.webp

 

چه عواملی روی قیمت سیمان در بورس کالا تأثیر گذار هستند؟

بورس کالا یکی از بهترین راه‌های تهیه و خرید سیمان به حساب می‌آید که در آن قیمت، به صورت رقابتی تعیین می‌شوند. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند روی قیمت سیمان در بازار بورس تأثیر داشته باشند که در زمان تهیه و خرید سیمان باید به تمامی این عوامل توجه داشت. معمولاً قیمت سیمان بر حسب کیلوگرم محاسبه می‌شود ولی در بعضی اوقات در سفارش‌های بالا، قیمت سیمان بر حسب تن اندازه گیری می‌شود و شما می‌توانید بر اساس نوع نیازی که دارید، سیمان را به صورت پاکتی یا فله‌ای تهیه و خریداری کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با برخی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار روی قیمت سیمان آشنا شوید.

تورم و نوسانات قیمت ارز

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند روی قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی امروز تأثیر داشته باشد، نرخ تورم و همچنین نوسانات قیمت دلار است. در شرایط اقتصادی فعلی جامعه به دلیل تورم و نوسانات نرخ ارز، ارزش پول ملی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل قیمت سیمان روندی افزایش به خود گرفته است.

میزان عرضه و تقاضای سیمان

یکی دیگر از عواملی که روی قیمت سیمان در بازار بورس کالا می‌تواند تأثیرگذار باشد، میزان عرضه و تقاضای آن است. زمانی که میزان تقاضای سیمان و فرآوردی های حاصل از آن بالا برود، قیمت این محصول نیز دچار افزایش می‌شود. برای مثال زمانی که ساخت و ساز و صنایع مربوط به سیمان با استقبال زیادی رو به رو شوند، تقاضای سیمان روند افزایشی به خود می‌گیرد و در نتیجه آن، قیمت سیمان نیز دچار افزایش می‌شود. همچنین برعکس این موضوع اگر صنعت ساخت و ساز در کشور با رکود رو به رو شود، قیمت سیمان یک روند کاهشی به خود می‌گیرد.

رقابت در بازار بورس

همان طور که گفته شد، قیمت سیمان در بازار بورس کالا، به صورت رقابتی تعیین می‌شود. به عنوان مثال زمانی که در بازار سیمان رقابت زیادی وجود داشته باشد، قیمت سیمان به خودی خود دچار کاهش می‌شود. این در حالی است که عوامل تأثیر گذار دیگری مثل تحریم‌ها و نوسانات موجود در نرخ ارز باعث افزایش قیمت سیمان پارکتی و دیگر انواع آن می‌شوند.

قیمت مواد اولیه سیمان

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند روی قیمت سیمان تأثیر داشته باشد، مواد اولیه به کار رفته در تولید آن است. در حقیقت، قیمت سیمان تا حد زیادی به هزینه‌های مربوط به استخراج و فراوری و همچنین هزینه‌های مربوط به حمل و نقل آن بستگی دارد.

شرایط سیاسی حاکم بر جامعه و نوسانات بازار جهانی

شرایط سیاسی حاکم بر جامعه جهانی و نوسانات موجود در بازار ارز، نه تنها در بازار سیمان تأثیر گذار هستند، بلکه در هر بازار دیگری نیز می‌توانند تأثیر زیادی داشته باشند و باعث افزایش یا کاهش قیمت‌ها شوند. با این که اکثرا مواد اولیه تولید سیمان در داخلی کشور تولید و تهیه می‌شوند و کارخانه‌های تولید کننده سیمان نیز در داخلی کشور فعالیت می‌کنند، ولی از آنجایی که برخی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده سیمان از خارج کشور تأمین می‌شوند، قیمت تمام شده سیمان در بازار بورس کالا تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

images_1727700161_66fa9cc14d4bc.webp

مقدار مجاز معاملات در بازار بورس سیمان

در طی سال‌های اخیر، شرکتی‌های تولید کننده سیمان محصولات خود را به صورت عمده و در میزان بالاتر از 100 تن به فروش می‌رسانند ولی با عرضه گواهی سپرده سیمان، امکان خرید سیمان به صورت خرده و عمده در میزان 10 الی 100 تن امکان پذیر شد.

کد بورس مورد نظر برای خرید سیمان در بورس کالا

افرادی که می‌خواهند از بازار بورس سیمان مورد نظر خود را در اندازه‌های مختلف تهیه و خریداری کنند، باید کد بورس اوراق بهادار داشته باشند و سپس به سامانه معاملاتی آنلاین فارابی که با نام فارابیسکو شناخته می‌شود، مراجعه کنند. این افراد باید برای دریافت کد بورس اوراق بهادار پس از ورود به سامانه فارابیسکو، نسبت به ثبت نام و احراز هویت کاربری خود اقدام کنند تا کود بورسی برای آنها ثبت شود.

چطور از بازار بورس، اقدام به سفارش و خرید سیمان کنیم؟

بعد از ثبت نام در سامان فارابیسکو و دریاف کد بورسی، باید وارد سامانه معاملاتی فارابی شوید. پس از ورود، باید نماد معاملاتی مربوط به گواهی سپرده سیمان را جستجو کرده و روی دکمه خرید کلیک کنید. سپس تعداد گواهی و قیمت سیمان مورد نظر خود را وارد می‌کنید و دکمه ثبت سفارش را فشار می‌دهند.

اگر شارژ حساب کاربری شما در سامانه معاملاتی فارابیسکو به اندازه کافی باشد، ثبت سفارش شما در سامانه ثبت می‌شود؛ ولی در صورتی که شارژ حساب کاربری شما به اندازه کافی نباشد، باید موجودی حساب خود را افزایش داد و سپس باری خرید سیمان اقدام نمایید.

به صورت کلی برای خرید سیمان در بازار بورس کالا، باید حساب کاربری شما در سامانه معاملاتی فارابیسکو وجه نقد آزاد داشته باشد زیرا خرید گواهی سپرده و اعتبار کارگزاری امکان پذیر نمی‌باشد. همچنین باید این موضوع را نیز اضافه کرد که گواهی سپرده خریداری شده در یک روز کاری به پرتفوی شما در سامانه معاملاتی فارابیسکو اضافه می‌شود.

 

images_1727700174_66fa9cce7544c.webp

سخن پایانی

افراد می‌توانند برای تهیه و خرید سیمان در بورس کالا از طریق سامانه معاملاتی فارابی اقدام کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی با کسب کد معاملاتی بورس و ثبت سفارشی در سامانه معاملاتی فارابیسکو، سیمان مورد نظر خود را در اندازه‌های بین 10 تا 100 تن خریداری کرده و سفارش دهند. همان‌طور که در این مطلب نیز گفته شد، قیمت سیمان در بورس کالا به صورت رقابتی و بر اساس میزان عرضه و تقاضای آن مشخص می‌شود.

 

ارسال نظر: